Opieka nad starszymi- Formy komunikacji


OPIEKA ND STARSZYMI – FORMY KOMUNIKACJI
Prawid這wa i zadawalaj帷a komunikacja jest warunkiem udanego, satysfakcjonuj帷ego obie strony procesu piel璕nacji.
Komunikowanie si dzielimy na dwie grupy:
Komunikacj werbaln – czyli s這wn
Komunikacj niewerbaln – czyli mow cia豉
W stosunkach mi璠zyludzkich obie te formy wyst瘼uj jednocze郾ie.
Og鏊ne zasady komunikacji profesjonalnej.
Profesjonalny personel powinien:
S逝cha ze zrozumieniem, okazywa ciep這 i sympati ,篡czliwie si u鄉iecha
W rozmowach na o dra磧iwych problemach zachowywa spok鎩
Nale篡 manifestowa wol wspierania mieszka鎍a
Unika zwrot闚 budz帷ych poczucie zagro瞠nia
Personel powinien by asertywny – ponadto-
Personel powinien mie profesjonalny wygl康 co oznacza:
Schludny wygl康- w trakcie wykonywania pracy powinno si unika wyzywaj帷ego ubrani i uczesania, odpowiedniego makija簑 i bi簑terii
Postaw powinna pokaza wewn皻rzny spok鎩 i profesjonaln pewno嗆 co do wykonywanych obowi您k闚.

Komunikowanie Werbalne
Komunikowanie werbalne to wyra瘸nie my郵i, intencji, uczu, oraz przekazywanie informacji za pomoc s堯w w formie m闚ionej lub pisanej. Mowa jest najcz瘰tsz form komunikacji Zapewnia wiele mo磧iwo軼i wyra瘸nia w豉snych uczu i my郵i, poniewa jest jednocze郾ie wsparta komunikacj niewerbaln. W ka盥ej rozmowie towarzyszy wyraz twarzy, mimika, gestykulacja, postawa cia豉 Taka zdolno嗆 porozumiewania si mo瞠 w niekt鏎ych sytuacjach zosta ograniczona, os豉biona lub ca趾iem zanikn望.
Zaburzenia mowy mog wyst瘼owa w przypadku chor鏏 centralnego uk豉du nerwowego, chor鏏 psychicznych, chor鏏 uszkadzaj帷ych organ mowy.
Komunikowanie niewerbalne
Komunikowanie niewerbalne nazywamy mow cia豉. Oznacz to przekazywanie informacji bez u篡cia s堯w, za pomoc mimiki i wyrazu twarzy. Towarzyszy temu gestykulacja lub u這瞠nie r彗, postawy ca貫go cia豉, brzmienie g這su, kontakt wzrokowy. Ka盥y cz這wiek kiedy nic nie m闚i, przekazuje otoczeniu, jaki komunikat.
Cechy komunikacji niewerbalnej
Spontaniczno嗆 rozm闚cy, a co za tym idzie wi瘯sz szczero軼i uczu
Jednoznacznym przekazem informacji za pomoc kilku komponent闚 < mimiki, tonacji g這su, gest闚> jednocze郾ie
Brakiem jednoznaczno軼i w interpretacji przekazu, istnieje mo磧iwo嗆, 瞠 r騜ne osoby r騜nie odbior mow cia豉 danego cz這wieka
Komunikacja z osobami z zaburzeniami mowy
Osoby z zaburzeniami mowy czuj si przez otoczenie niezrozumia貫 i wyra瘸j to wybuchami z這軼i i zniecierpliwienia. Osoba piel璕nuj帷a powinna wykaza wiele zrozumienia i cierpliwo軼i dla takiego podopiecznego. Maj帷 do takiej osoby pozytywne nastawienie powinni鄉y wzi望 pod uwag poni窺ze wskaz闚ki:
Wyeliminowa 廝鏚豉 ha豉su
Wyra幡e wymawianie s堯w
U篡wanie prostych s堯w, zrozumia造ch dla tej osoby, dopasowanie s這wnictwa, 陰cznie z u篡ciem jego dialektu
Wypowiadanie kr鏒kich i zrozumia造ch zda
Zadawanie tylko jednego pytania na raz
Unikanie zadawania otwartych pyta
Nale篡 unika przyspieszania odpowiedzi podopiecznego
Nie podsuwamy gotowych odpowiedzi
Obserwacja zachowa niewerbalnych
Wykorzystanie pisemnej formy porozumienia
Korzystanie z pomocy logopedycznych np. tablice obrazkowe, tablica i kreda
Unikanie przem璚zenia podopiecznego
Komunikacja z osobami z zaburzeniami s逝chu
Personel opieku鎍zy cz瘰to trafia na bariery w komunikowaniu si z podopiecznymi. Mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 chory nas nie chce s逝cha i specjalnie si izoluje. Je瞠li zwracamy si do osoby niedos造sz帷ej musimy stan望 przed ni tak, 瞠by widzia豉 nasz twarz.
Powinno si m闚i wolno, kr鏒kimi zdaniami, wyra幡ie wymawiaj帷 poszczeg鏊ne s這wa, a czasami powtarzaj帷 dane zdanie czy s這wo tak d逝go, a uzna 瞠 zosta豉 zrozumiana.
Kiedy pacjent ma jedno z uszu sprawniejsze, wtedy stajemy i m闚imy po stronie ucha s造sz帷ego. W sytuacji kiedy podopieczny nie s造szy ca趾owicie, mo瞠my pos逝篡 si pismem, u篡waj帷 du篡ch i drukowanych liter. Z danych statystycznych wynika, 瞠 po 65 roku 篡cia, jedna trzecia os鏏 cierpi na niedos逝ch. Stopie niedos逝chu zwi瘯sza si wraz z wiekiem mieszka鎍a.
Niedos逝ch w wieku podesz造m jest cz瘰to do嗆 p騧no rozpoznawalny, poniewa sami niedos造sz帷y tego nie zauwa瘸j, lub zatajaj swoj dolegliwo嗆, wyj軼iem jest aparat s逝chowy. W komunikacji z osobami niedos造sz帷ymi musimy pami皻a:
Zachowaniu kontaktu wzrokowego, poniewa pacjent odczytuje s這wa z ust i mimiki twarzy
Rozmowa powinna by przeprowadzona w pe軟ym o鈍ietleniu
M闚imy wolno i wyra幡ie
U篡wamy prostych i zrozumia造ch zwrot闚
Komunikowanie si z lud幟i z zaburzeniami wzroku
Istniej r騜ne stopnie zaburze wzroku. Ci篹kie ograniczenie wzroku, prowadz帷e do cz窷ciowej lub ca趾owitej 郵epoty, zmniejszaj w znacznym stopniu zdolno嗆 do samoopieki lub je wr璚z uniemo磧iwiaj, w tym przypadku zdolno嗆 do komunikowania si z otoczeniem jest znacznie ograniczona.
U os鏏 starszych najcz瘰tsz przyczyn utraty wzroku jest cukrzyca, oraz zmiany starcze. Przy post瘼owaniu z takimi osobami potrzebne jest du瞠 wyczucie sytuacji przez personel i obop鏊ne zaufanie. Osoby niedowidz帷e ,wyostrzaj najcz窷ciej pozosta貫 zmys造: dotyk, s逝ch. W komunikacji z osobami cz窷ciowo lub ca趾owicie niewidz帷ymi istniej pewne zasady komunikowania, kt鏎ych nale篡 koniecznie przestrzega. Nale篡 pami皻a o :
Niewidom osob dotyka po wcze郾iejszym zakomunikowaniu o naszym zamiarze
Obja郾i wszystkie czynno軼i kt鏎e b璠ziemy wykonywa
Podczas przemieszczania si takiej osoby, nale篡 opisywa wszystkie punkty orientacyjne, ostrzega przed przeszkodami np. schody, progi
Przedmioty, kt鏎e SA potrzebne osobie niedowidz帷ej stawiamy zawsze w tym samym miejscu
R瘯 podopiecznego pokazywa gdzie stoj napoje lub talerz z jedzeniem
Motywowa do zdobywania nowych umiej皻no軼i
Chwali za sukcesy
Wspiera po doznanych pora磬ach
Komunikowanie si z lud幟i cierpi帷ymi na demencj
Oto kilka pomys堯w na 豉twiejszy spos鏏 komunikacji.
Porozumiewa si w ciszy, zmniejszamy czynniki rozpraszaj帷e
Rozmowa twarz w twarz
Podpiera si pami徠kami rodzinnymi, je郵i rozmowa dotyczy rodziny
Nale篡 upewni si czy nasz rozm闚ca uwa瘸 na to co m闚imy
M闚imy wolno i wyra幡ie
Unikamy zda d逝gich i zawi造ch
Stawiamy proste pytania
Je郵i nie zostaniemy zrozumiani za pierwszym razem, powtarzamy to w inny spos鏏
Pos逝gujemy si gestykulacj, je郵i b璠zie to pomocne
Pozwalamy m闚i o tym co by這 kiedy
Zach璚amy do gestykulacji naszego rozm闚c


Opracowa豉: Ma貪orzata Wolska
Na podstawie: METODY PRACY W DOMACH POMOCY SPOΒCZNEJ DLA OS笅 W PODESZΧM WIEKU
Wg: Bo瞠ny Paczuskiej, Anny Wiechci雟kiej